Uppdaterad: 14. Mars 2023
Det blir allt vanligare att surfa på mobiler och surfplattor. Vi är inte längre låsta till en PC för att handla, använda internetbank eller boka flygbiljetter. Företag som vill hänga med i tiden bör se till att de har en mobilanpassad webbplats – och en responsiv design är ett av de enklaste sätten att göra webbplatsen tillgänglig på alla enheter.
Vad är responsiv design? Responsiv webbdesign är ett sätt att designa en hemsida för att automatiskt optimera sidans layout så att den ser bra ut på alla olika skärmstorlekar. När en användare besöker en responsiv hemsida på en stor skärm, ändras sidans storlek till den stora skärmstorleken. När de besöker på en liten smartphone anpassas hemsidan till den lilla skärmen.
Vi kan också förklara responsiv design som att CSS och HTML sätts ihop för att fungera i alla situationer. Istället för att ha en förenklad version av hemsidan för mobilanvändare och full webbplats för PC kan alla ha samma tillgång till innehållet. Användare slipper därmed behöva logga in på en PC för att använda alla funktioner eller komma åt all information.
Webbplatsens delar krymps, sträcks ut och justeras, beroende på vilken enhet du surfar från. Låt oss till exempel säga att du har tre spalter bredvid varandra på din PC. När du går till samma webbplats via surfplatta eller mobil kommer de tre kolumnerna att fördelas i separata långa remsor. Nyfiken på hur det ser ut i praktiken med en responsiv design?
Exemplet nedan illustrerar hur spalterna är fördelade på PC, surfplatta och mobil:
En responsiv design är viktig eftersom användare ska kunna navigera på hemsidan, oavsett vilka enheter de använder. Om din hemsida inte fungerar som den ska på mobil eller surfplatta går du miste om många potentiella kunder. Mycket av dagens marknadsföring sker online. Även om potentiella kunder hör om ditt företag från andra källor, väljer många av dem förmodligen att kolla in din hemsida först.
Enligt Statistiska centralbyrån är det allt färre som använder datorer. Ungefär 77 % av norrmän mellan 16 och 74 använder sina mobiltelefoner för att surfa 2015. Mycket tyder på att siffrorna har stigit ännu mer de senaste åren. Vi handlar på mobilen, kollar nätbank på mobilen och surfar på sociala medier på mobilen – kort sagt, du saknar en stor kundgrupp utan responsiv design.
Låt oss till exempel säga att du arbetar med marknadsföring i sociala medier i form av annonser eller Google Ads. Eller kanske din marknadsföringsstrategi är organisk sökmotoroptimering? Hur som helst är chansen stor att användarna sitter med sina mobiltelefoner och scrollers. För att du ska kunna dra nytta av digital marknadsföring måste landningssidan vara optimerad för mobil, surfplatta och desktop.
Skillnaden mellan responsiv och adaptiv webbdesign är ganska stor. Responsiv design är som sagt “flytande” där innehållet anpassas efter skärmstorleken. Det är i praktiken samma hemsida. Den är bara programmerad att visas på olika sätt beroende på vilken enhet användaren använder. Hemsidans version är densamma, men storleken och ordningen visas på olika sätt.
Adaptiv design, å andra sidan, är olika versioner av samma hemsida. Du skapar tre versioner med element i olika storlekar: PC, mobil och surfplatta. Adaptiva hemsidor kan vara en lösning för den som behöver bygga innehåll på ett väldigt specifikt sätt, till exempel nättidningar. Responsiv design kommer å andra sidan vara att föredra för de flesta.
Du riskerar att hemsidan inte ser bra ut om skärmstorleken på mobilen inte träffar rätt. Marknaden uppdateras ständigt med mobiler och surfplattor i olika storlekar. Responsiv design är därför en framtidsinriktad design, då du kan känna dig säker på att hemsidan ser bra ut oavsett vad.
Responsiv design säkerställer att webbplatsen blir mer användarvänlig. Samtidigt visas din hemsida precis som du vill att den ska visas, oavsett hur stor eller liten skärmstorleken är. Alla användare får exakt samma upplevelse när de besöker hemsidan. Annars riskerar du att mobilanvändare kommer till en webbplats med rörig design som är svårnavigerad. Således är det också mer sannolikt att de köper eller slutför vad de skulle göra på din webbplats.
Responsiv webbdesign är den nya standarden och du har inte råd att ligga efter dina konkurrenter. Det blir allt svårare att sticka ut på nätet. Användarna svämmar över av annonser på sociala medier och allt fler slåss om uppmärksamheten på sökmotorerna. Det räcker inte att bara få trafik till din hemsida för att konvertera. Du måste se till att hemsidan är designad för att konvertera och då är en väl fungerande webbdesign ett minimikrav.
Vi har hittills fokuserat på alla fördelar. Det finns dock några nackdelar som du måste tänka på när du skapar en responsiv hemsida. Du kan till exempel få problem om du fokuserar för mycket på skrivbordsversionen när du utvecklar hemsidan. Användarupplevelsen är annorlunda för den som ska kolla något i full fart när han sitter på spårvagnen, jämfört med den som trivs i soffhörnan med den bärbara datorn i knät.
Du måste också vara medveten om att foton som ser bra ut på skrivbordet kan ge ett annat intryck när storleken ändras på en mobiltelefon. Kom ihåg att kolumner hela tiden går sönder och det är inte alltid självklart hur de olika elementen ser ut när de lämnas ensamma på en rad. Utgå inte bara från att allt ser bra ut: Ta dig tid att kontrollera designen noggrant i olika storlekar innan du publicerar webbplatsen.
På samma sätt kommer för långa rubriker och stycken att leda till problem. Det är svårt att läsa stora bitar av text på surfplattor och mobiler. Även om avsnittet ser kort ut på PC kan det vara ganska långt på en liten mobilskärm. Det kan också vara väldigt frustrerande för användaren att behöva zooma in och ut för att läsa text i mobilen. Se till att användaren inte bara rullar ner en oändlig rad med text.
Skapar du en hemsida själv kan du välja mallar och templates som är responsiva. Kom ihåg att kontrollera hur hemsidan ser ut på de olika skärmarna. De flesta applikationer och verktyg låter dig enkelt byta vy mellan stationär dator, mobil och PC. Gör detta medan du designar hemsidan. Det är lättare att fixa saker på vägen, än att plötsligt upptäcka att något inte fungerar när man faktiskt trodde att man var klar.
Föredrar du att använda en webbdesigner för att skapa en hemsida? Chansen är stor att de kommer att rekommendera dig att använda en responsiv design ändå. En skicklig webbdesigner ser till att hemsidan fungerar som den ska och ser professionell ut. Se ändå till att förmedla alla dina önskemål och prata ihop er på vägen. Be om skisser och utkast som visar hur hemsidan kommer att se ut på olika enheter.
Det finns både för- och nackdelar med att skapa en hemsida själv och använda en webbdesigner. Vad du ska välja beror på din budget, kompetens och personliga preferenser. Fundera noga på ditt val. Oavsett vad du väljer har du alla möjligheter att hitta en välfungerande, mobilanpassad hemsida.
Har du redan en hemsida och undrar om den ska uppdateras? Det första steget är att ta reda på om din webbplats är mobilanpassad eller inte. Om du är osäker på om du redan har en responsiv design kan du kolla den här. Ange din URL och tryck på “GO”-knappen. Nu kommer du till en ny sida som låter dig kolla designen över många olika enheter, märken och modeller.
Har ditt företag redan en hemsida som du är nöjd med? Om inte kan det vara frestande att uppdatera den. Det är möjligt att implementera en responsiv design på befintliga hemsidor. Det enklaste sättet är dock att skapa en helt ny hemsida. Du behöver fortfarande inte börja om från början. Använd den gamla hemsidan för inspiration och ta hand om bilder och text. Om du letar efter en ny hemsideplattform har vi gjort ett bra test av hemsidebyggare här.
Vi har täckt mycket information i den här artikeln, samt tagit en grundlig titt på både för- och nackdelar med responsiv webbdesign. Oavsett om du har skummat igenom texten, scrollat till slutet eller behöver en sammanfattning så har vi plockat ut de tre viktigaste tre anledningarna till varför ditt företag bör ha en mobilanpassad hemsida:
Om du vill att företaget ska ha en hemsida som fungerar både nu och i framtiden rekommenderar vi att du använder responsiv webbdesign som är anpassad för alla situationer.