Grafisk design: De bästa byråerna i Sverige (2023)

Behöver du hjälp med grafisk design? Här hittar du vår guide för svenska byråer. Du kan läsa uppdaterade recensioner och annan relevant information. Använd formuläret på hemsidan om du vill få erbjudanden från byråerna.

Om vår bedömning

Filtrer

Plats

Sortera

Vår rekommendation

Hur man väljer rätt grafisk designer

Uppdaterad: 11. Mars 2024

Grafiska formgivare kan göra otroligt mycket olika saker genom att kombinera teknik och konst. De arbetar med bilder, text, webbdesign, annonser, broschyrer och mycket mer.

Vad kan en grafisk designer göra?

En bra design kan hjälpa dig att sticka ut från konkurrenterna i samma bransch. Idag används grafisk design flitigt för försäljning, kommunikation och marknadsföring. Designers kan hjälpa dig med:

  1. Hjelpe deg med å nå ut til en spesiell målgruppe
  2. Hjälper dig att nå en speciell målgrupp
  3. Skicka ut olika budskap genom designen
  4. Se till att bilder, illustrationer eller andra grafiska element framhäver budskapet
  5. Skapa logotyp, illustrationer och grafik

Det finns många grafiska formgivare som väljer att arbeta som frilans. Du kan därför välja att anställa någon vid behov, om det inte är praktiskt att anställa någon tillsvidare. Det går även bra att anlita en grafisk designer genom en designbyrå. Det sistnämnda är särskilt praktiskt om du har ett större projekt och behöver hjälp av flera, till exempel copywriters och apputvecklare.

Grafisk design är viktigt för försäljning

Det första intrycket säger allt till dina potentiella kunder. Det spelar ingen roll om det första kunderna ser är en hemsida, en tidning eller ett visitkort – designen ska fånga intresset och göra ett gott intryck. Det är därför viktigt att välja en grafisk designer som kan hjälpa dig att förmedla vem du är och vad du säljer.

Det kan vara dumt att bara slänga ihop en hemsida eller broschyr själv. Designen sätter standarden för vad kunden kan förvänta sig. Ser det proffsigt ut? Är designen av hög kvalitet? Har webbplatsen en responsiv design? Hur möter designen den önskade målgruppen? Om grafisk design görs rätt kan det leda till ökad försäljning eftersom du lockar fler kunder. Kom ihåg att det inte är du som personligen som ska gilla designen – designen ska sälja och leda till konverteringar. 

Om designen är tveksam kan det få potentiella kunder att tro att produkten eller tjänsten också är av tveksam kvalitet. Du behöver dock ingen avancerad design om du inte vill ha det utan du bör se till att designen är väl genomförd och genomtänkt. Då kan det vara bra att ha en professionell grafisk designer som hjälper dig.

Välj rätt grafisk designer för projektet

Vi rekommenderar att du väljer en grafisk designer som är specialiserad på just det projekt du vill genomföra. Välj till exempel någon som har hög kompetens och lång erfarenhet av att bygga ett varumärke om du vill skapa en varumärkesidentitet för den produkt, tjänst eller företag du representerar. Försäljningsbroschyrer om du ska göra nya produktbroschyrer. En grafisk designer med relevant kunskap har goda förutsättningar att möta din målgrupp. 

Du bör också be att få se en portfolio och exempel från tidigare arbeten. Erfarna designers ska kunna hänvisa till relevanta exempel som påminner om det arbete som du vill få gjort. Du kanske också vill be om referenser från tidigare kunder. Ring gärna ett telefonsamtal med dem för att få veta mer om hur det var att arbeta med designern. 

Vi rekommenderar att du samlar in erbjudanden från flera olika grafiska formgivare, om du vill anställa någon på frilansbasis. Du bör också ta in offerter från olika design- eller webbdesignbyråer, om du föredrar att gå via någon annan. Välj inte den första och bästa designern – ägna lite tid åt att välja rätt person för att säkerställa att du blir så nöjd som möjligt.

Fokusera inte enbart på priset

Priset är givetvis viktigt när du ska välja rätt grafisk designer för ditt projekt, men du ska inte fokusera enbart på kostnader. Billigt arbete utfört på ett slarvigt sätt kan snabbt kosta dig mycket pengar i form av förlorade kunder. Det kan också sluta med att du måste betala någon annan för att fixa arbetet. I slutändan spenderar du mycket mer än du hade föreställt dig. 

Det är svårt att säga något konkret om vilket pris man kan förvänta sig. Kostnaden varierar mycket mellan olika arbetsuppgifter. Det är stor skillnad på att göra ett visitkort, att designa en logotyp och att designa en hemsida. Du bör vara så detaljerad som möjligt om arbetsuppgifterna, så att konstruktören har bästa möjliga position för att ge dig ett korrekt erbjudande. 

Kvalitet bör därför vara första prioritet vid val av grafisk formgivare. Det blir lättare att hitta någon som ger dig tillräckligt bra kvalitet till rätt pris när du har fler erbjudanden att jämföra med. Se till att du får en likvärdig jämförelsegrund när du får offerter. Det innebär att konstruktörerna tar med samma kostnader i erbjudandet. Om ett erbjudande är betydligt lägre än de andra kan det hända att vissa prisfaktorer inte ingår och utelämnas.