Webbdesign: De bästa byråerna i Sverige (2024)

Behöver du hjälp med webbdesign? Här hittar du vår guide för svenska byråer. Du kan läsa uppdaterade recensioner och läsa annan relevant information. Använd formuläret på hemsidan om du vill få erbjudanden från byråerna.

Om vår bedömning

Filtrer

Plats

Sortera

Vår rekommendation

Hur man väljer en skicklig webbdesigner

Uppdaterad: 23. Februar 2024

Idag finns det många lösningar för dig som vill bygga en hemsida själv. Det är dock inte säkert att du ska göra jobbet på egen hand, även om du har kunskapen. Noggrann planering och kartläggning ligger bakom en bra hemsida. Det måste inte bara representera företaget, utan det måste träffa målgruppen väl.

Behöver jag en webbdesigner?

Dålig kvalitet på webbdesign kan få potentiella kunder att tro att kvaliteten på tjänster och varor också är låg. Högkvalitativ webbdesign gör att ditt företag ser professionellt och pålitligt ut. Det ökar också automatiskt förtroendet för varor och tjänster. En bra hemsida kan alltså leda till ökad försäljning. 

Även om du tycker att hemsidan ser bra ut så är det kundens intryck som räknas. Dessutom ska hemsidan vara sökmotoroptimerad och optimerad för leadsgenerering, samt matcha företagets varumärke. Designen ska även vara optimerad för desktop, surfplatta och mobil. En design som automatiskt anpassar sig till olika skärmar kallas responsiv design

Det är alltså mycket som ska vara på plats när du ska designa en ny hemsida, förutom en vacker design. Det är svårt att tänka på allt, om man inte har relevant kunskap och erfarenhet. En duktig webbdesigner som kan hjälpa dig att få kunder online kan därför vara en bra investering i längden.

Planera din webbplats noggrant

Målgruppen är något av det första du bör tänka på när du har en ny hemsida. Webbdesignern måste veta vem målgruppen är för att kunna skapa en design som passar deras smak. Vi rekommenderar att du väljer en webbdesigner som har erfarenhet av liknande företag som det du har. De ska ha lång erfarenhet och kompetens om målgruppen och branschen.

Webbdesignern kan hjälpa dig att planera din webbplats och ta reda på hur du kan nå din målgrupp. Det är viktigt att designen stödjer företagets mål. Typiska mål kan vara att sälja produkter, bygga e-postlistor eller boka säljsamtal. Andra mål kan vara att bygga ett varumärke och sprida information. Det kan vara bra att sätta alla mål i en lista för att bedöma vad som är viktigast.

Det kan också vara bra att låtsas att du är en potentiell kund som landar på webbplatsen. Vad letar du efter? Vad är det första du skulle ha letat efter? Vill du shoppa eller letar du efter underhållning? Om du driver en webbutik, hur lätt är det för kunder att beställa? Presenteras produkterna på ett bra sätt?

Det övergripande målet har mycket att säga för designen. Även om du inte designar hemsidan själv bör du diskutera detta med webbdesignern. Det är viktigt att webbdesignern har en god förståelse för företagets mål, värderingar och målgrupp för att utföra jobbet på ett bra sätt.

Hur man väljer rätt webbdesigner

Vi rekommenderar att du ber om att få se portfolion för att utvärdera projekt som webbdesignern har genomfört tidigare. Du kan be om referenser, recensioner och resultat från arbete med tidigare kunder. Var inte rädd för att ringa dem för att stämma av. Det är viktigt att du väljer någon som är lätt att kommunicera med. Tidigare kunder kommer att kunna berätta hur bra samarbetet med webbdesignern var. 

Är du osäker på om du ska ta hjälp av en frilansande webbdesigner eller anlita en byrå? Fundera på omfattningen av arbetet. Är det bara designen som ska vara på plats? Eller behöver du också hjälp med branding, copywriting, SEO och liknande? I så fall kan det löna sig att använda en marknadsföringsbyrå som kan ge dig ett erbjudande på allt du behöver, snarare än att själv samordna flera frilansare.

Få fantastiska erbjudanden på webbdesigners

Det är svårt för webbdesignern att ge dig ett bra erbjudande utan att lära känna projektet. Priset beror på hur lång tid projektet tar, hur avancerad designen är och om du vill ha tilläggstjänster som tillhandahålls av en byrå med expertis inom sökmotoroptimering. Se därför till att noggrant förklara dina behov. 

Du bör prata med flera olika webbdesigners för att få ett bra jämförelseunderlag. Jämför recensioner, kvaliteten på tidigare projekt och kunskapsnivån. Du bör också jämföra prisuppgiften. Se till att alla kostnader ingår i erbjudandena, så att du får ett så likvärdigt jämförelseunderlag som möjligt. Var inte rädd för att säga att du jämför olika erbjudanden. 

Om ett erbjudande är betydligt lägre bör du kontakta webbdesignern för att fråga varför. Kanske är inte alla prisfaktorer med i beräkningen? Kommer det att tillkomma extra kostnader när sluträkningen kommer? Fokusera inte enbart på pris heller. Det viktigaste är att kvaliteten på hemsidan är bra. Det kan bli dyrt om du senare måste fixa någon att åtgärda eventuella fel.