Så väljer du rätt marknadsföringsbyrå: Vinn nya kunder med digital marknadsföring riktig

Uppdaterad: 13. Oktober 2022

Att välja rätt digital marknadsföringsbyrå kan verka som en svår uppgift. Alla företag är olika och kräver en anpassad marknadsföringsstrategi. Rätt marknadsföringsbyrå kommer att kunna ta fram en digital strategi och plan som passar dina behov.

Läs vidare för att upptäcka hur du väljer rätt marknadsföringsbyrå för just ditt företag.

Vilken marknadsföringsbyrå ska jag välja?

Om du vill slå dina konkurrenter och nå potentiella kunder behöver ditt företag en gedigen varumärkesstrategi, design och reklam som träffar målgruppen väl. Det är viktigt att hitta ett företag som är villigt att skapa en individuell plan för dig, eftersom detta gör att de verkligen kan förstå vad ditt företag behöver. 

Var försiktig med digitala strategier som verkar för vaga eller generella. Du bör undvika marknadsföringsbyråer som lovar resultat som är för bra för att vara sant. Vi rekommenderar att du frågar efter en kundportfölj, samt resultat från liknande projekt. Var inte rädd för att be om referenser eller kundrecensioner. 

Marknadsföringsbyråer varierar vad gäller kompetens, tillgänglighet och pris. Du bör leta efter företag med erfarenhet inom den bransch eller nisch du arbetar i. Det är betryggande att veta att marknadsföringsföretaget förstår marknaden lika mycket som du och har lång erfarenhet av att nå dina potentiella kunder.

Välj rätt digital marknadsföringsstrategi

Det första du bör göra är att förbereda tydliga mål och vilka resultat du vill ha av marknadsföringsbyrån. Digital marknadsföring är ett brett begrepp som omfattar många olika digitala strategier såsom content marketing, SEO, Google Ads-marknadsföring, Facebook, LinkedIn och andra sociala medier. Här gäller det att bedöma sin målgrupp för att lyckas. 

Skickliga marknadsföringskonsulter och byråer kan hjälpa dig att hitta den bästa digitala strategin, men det är bra att ha gjort lite research själv först. Om du inte vet var du ska börja, ta en titt på vad dina konkurrenter gör och vilken marknadsföring som används mest inom din nisch. Behöver du ytterligare inspiration innan du väljer marknadsföringsbyrå?

Det kan vara lockande att vara överallt samtidigt, men det kan vara både tidskrävande och dyrt. Många marknadsföringsbyråer rekommenderar att du börjar någonstans och utökar med tiden. Du kan till exempel börja med organisk SEO innan du expanderar till Google-annonser. Eller kanske du vill börja med att visa annonser på Facebook?

Ha tydliga mål och förväntningar på din digitala marknadsföringsstrategi

Vad du än väljer bör du ha tydliga mål och förväntningar innan du väljer en digital marknadsföringsbyrå. Låt oss titta närmare på några exempel på hur du kartlägger dina mål och förväntningar så att du enkelt kan välja rätt digital marknadsföringsbyrå.

Exempel 1: Organisk SEO och innehållsmarknadsföring

Första steget för nyetablerade företag eller företag som vill nå fler potentiella kunder är att bli synliga på nätet. Allt börjar ofta med Google och innehållsproduktion.

Utmaning:

Du driver en hemsida som kan jämföras med en lista över streamingtjänster och är därmed beroende av att ha besökstrafik. Det är svårt att synas på nätet, speciellt när man hamnar långt ner i sökresultaten på Google. Annonser på Facebook är inte relevanta för att du ska hitta nya kunder. Du vill hellre att potentiella kunder ska hitta dig när de söker efter relevanta sökord online. Du vill ha en långsiktig strategi som håller över tid, utan att behöva betala för annonser.

Lösning:

Sökmotoroptimering är en viktig del av SEO. Du väljer att optimera din hemsida med specifika sökord för att synas i toppositionerna. Webbplatsoptimering inkluderar att lägga till nyckelord till produktbeskrivningar, kategorier och andra sidor. Du måste också välja lämpliga titeltaggar och metabeskrivningar. Dessutom vill du ha välskrivna bloggartiklar som både är SEO-optimerade och som leder till ökad försäljning. Det hjälper inte med mer trafik, om texten inte uppmuntrar till försäljning.

Resultat: 

En marknadsföringsbyrå som är specialiserad på SEO och innehåll kan hjälpa dig att optimera din befintliga hemsida, samt skapa nytt innehåll. Organisk SEO och innehållsmarknadsföring är en långsiktig strategi som kan ge goda resultat över tid. Sökorden i dina texter leder till ökad trafik från Google. Samtidigt optimeras texterna för konverteringar, oavsett om målet är produktförsäljning eller att boka fler säljsamtal.

Exempel 2: Varumärkesprofil, designguide och marknadsföringsmaterial

Snabb tillväxt och nya kunder är inte alltid huvudmålet med marknadsföring. Kanske har du tillräckligt med projekt och väntelista, men behöver utveckla varumärkesprofilen för att säkerställa långsiktig tillväxt?

Utmaning:

Låt oss säga att du är ett företag som säljer värmepumpar med installation och rådgivning till den privata marknaden. Många av dina konkurrenter har stort fokus på själva värmepumparna, pris och tekniska detaljer. Du har redan en stadig ström av nya kunder som hittar dig online när de söker efter ett värmepumpsföretag nära dem.

Lösning:

Du har valt en marknadsföringsbyrå som är specialiserad på varumärkesbyggande och reklammaterial. De hjälper dig att utveckla nytt marknadsföringsmaterial som broschyrer, onlinebanners och annonser som betonar värdet av dina produkter. Istället för att fokusera på det rent tekniska marknadsför man den höga trivseln i hemmet som kunderna får till följd av värmepumpen.

Resultat: 

Tekniska detaljer säger lite för de flesta. Listor och bilder på text och siffror kan verka lite tråkiga. Bilder på glada människor och mysiga hem kan däremot räcka för att fånga deras uppmärksamhet – då kan du förmedla de goda egenskaperna och den höga, tekniska kvaliteten efteråt. Ditt varumärke blir också lättare att komma ihåg. Du sticker ut på en marknad med hög konkurrens och många väletablerade aktörer, så att du kan skapa en stark långsiktig tillväxt och bli ett “go-to” värmepumpsföretag.

Välj ett digitalt marknadsföringsföretag med bra kommunikation

Det är viktigt att välja en marknadsföringsbyrå som har tid och möjlighet att följa upp dig på ett bra sätt. Det är otroligt tråkigt att känna sig nedvärderad till förmån för större företag. Vissa små och medelstora företag kan känna sig bättre omhändertagna av mindre marknadsföringsbyråer som tar sig an färre projekt åt gången. 

Samtidigt är det viktigt att poängtera att de flesta stora byråer har dedikerade marknadskonsulter som kommer att följa upp dig på vägen. Vi rekommenderar att du frågar dem direkt om hur kundkontakt och uppföljning fungerar. Du bör också be om information om eventuell leveranstid och hur lång tid de behöver för att slutföra projektet.

Hur hittar jag den bästa marknadsföringsbyrån nära mig?

Nya digitala plattformar gör det möjligt att samarbeta med marknadsföringsbyråer, utan att nödvändigtvis behöva hålla sig nära dig. Detta gäller särskilt för dig som vill ha content marketing och SEO. Du kan till exempel hålla möten på Google Teams och dela dokument i Google Drive, Dropbox och andra liknande tjänster. Dokumenten uppdateras i realtid och ni kan dela anteckningar tillsammans. 

Ibland är det viktigt att hitta en marknadsföringsbyrå nära dig. Kanske behöver byrån filma dig och ta bilder. Andra gånger är det bekvämast att kunna träffas fysiskt. Som tur är finns det många marknadsföringsbyråer i Stockholm, Göteborg, Malmö, och de flesta andra städer i Sverige. 

Oavsett om du vill ha en marknadsföringsbyrå nära dig eller online rekommenderar vi att du samlar in erbjudanden och priser. Anbudstjänster är särskilt bekväma, eftersom dessa tjänster hittar lämpliga marknadsföringskonsulter och byrån för din räkning. Relevanta kandidater kommer då att kontakta dig. Du bör om möjligt hålla ett möte med minst tre av dem för att få bästa möjliga jämförelseunderlag.

Ska jag välja en liten eller stor marknadsföringsbyrå?

Vissa byråer är specialister inom ett område och det kanske håller för dig. Småföretag, konsulter eller företag som arbetar inom specialiserade nischer behöver ofta inte finnas överallt. Tvärtom kan det vara mer meningsfullt att etablera en stark närvaro på en eller två digitala plattformar. Det viktigaste för dig är att marknadsföringsbyrån har specialiserad kunskap, snarare än många olika tjänster. 

Har du ett tydligt mål om att utöka din verksamhet, en bred målgrupp och vill finnas på så många digitala plattformar som möjligt? I så fall kan det vara vettigt att välja en större marknadsföringsbyrå som består av många specialiserade team. Då behöver du inte byta företag på vägen. Det finns dock små marknadsföringsbyråer som anlitar experter när det behövs. Denna modell gör att de kan erbjuda specialiserade tjänster, utan den tunga struktur som kan känneteckna stora byråer.

Slutsats: Praktisk checklista för hur du väljer rätt marknadsföringsbyrå

Det finns mycket att tänka på när du ska välja den bästa marknadsföringsbyrån för ditt företag. För att göra det lättare för dig att komma igång har vi skapat en praktisk checklista. Du är välkommen att skriva ut just den här sidan eller klistra in den i ett separat dokument så att du kan referera till listan samtidigt som du utvärderar relevanta marknadsföringsföretag.

Så här väljer du rätt marknadsföringsbyrå:

  • Ha tydliga mål och förväntningar på önskat resultat
  • Utveckla en marknadsföringsstrategi anpassad efter din budget och dina mål
  • Samla in offerter från byråer med relevant erfarenhet
  • Dubbelkolla att teamet består av specialister inom din nisch
  • Se till att de har tillräckligt med tid för att prioritera ditt företag
  • Fråga efter portfolio, referenser och resultat för liknande projekt
  • Välj en marknadsföringsbyrå som är lätt att komma i kontakt med

Då är det bara att önska dig lycka till i sökandet efter den bästa digitala marknadsföringsbyrån som kan slå dina konkurrenter och vinna många nya kunder åt dig.